گزارش تولید کابل های فشارقوی آبگرد

افتتاح خط تولید کابل فشار قوی آبگرد با تکنولوژی CONNEX آلمان
31 ژانویه 2017
افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی:
31 ژانویه 2017
افتتاح خط تولید کابل فشار قوی آبگرد با تکنولوژی CONNEX آلمان
31 ژانویه 2017
افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی:
31 ژانویه 2017

خط تولید کابل های فشارقوی آبگرد مورد استفاده درکوره های قوس با تکنولوژی شرکت connex آلمان درمحل شرکت دفترصنعتی کل کالا و با حضورمدیرعامل و کارشناسان شرکت کوتکس و نیز نمایندگان کارخانه های بزرگ تولید کننده فولاد از جمله شرکت فولاد مبارکه بطور رسمی افتتاح شد.

مهندس منوچهرصالحی، مدیرعامل شرکت دفتر صنعتی کل کالا درگفت وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این که این شرکت همواره به دنبال تکنولوژی است زیرا اعتقاد دارد که تکنولوژی ماندگاراست و ایجاد اشتغال و افزایش راندمان و کارایی را در پی دارد، گفت: همه ما باید سعی کنیم تا همگام با طرح جامع فولاد(تولید ۵۶ میلیون تن) در همه بخش ها از ورود تکنولوژی برای تحقق این هدف مهم استقبال کنیم امروز کشور ما، با وجود واحدهایی نظیر صنعتی کل کالا، قادر به تولید ابزار دقیق و نمونهگیرهای دما، اکسیژن و هیدروژن آن لایق و… طراحی مهندسی سیستم های لازم برای پروژه های جدید تولید فولادهای کیفی و ساختمانی می باشد، بنابراین در دیگر بخش ها نیز باید به همین گونه مذاب در صنایع پائین دستی این صنعت مادر حرکت کرد.

وی با اعلام این که کشور ما هنوز بعد از سالها تجربه، تجهیزات کوره قوس الکتریکی از خارج وارد می کند، گفت: همه باید با واردات تکنولوژی درصدد تولید کیفی محصول باشیم تا صنعت فولاد کشور رشد کند، لذا درهمین راستا، دفترصنعتی کل کالا نیز از شرکت connex دعوت به همکاری کرد که در نهایت امروز شاهد افتتاح خط تولید کابل های یاد شده که یکی از پرمصرف ترین قطعات مورد نیاز کوره هاست باشیم. به گفته او، با تولید این کابل ها کشور از واردات آن کاملاٌ بی نیاز خواهد شد، ضمن آنکه با تولید این کابلها که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، صورت می گیرد، ضمن حفظ و صرفه جویی انرژی افزایش طول عمرو نمایش افزایش راندمان تولید و کاهش توقفات را در پی خواهد داشت.

صالحی با بیان اینکه به دلیل آشنا نبودن مصرف کننده با کیفیت کابلها، خسارات بسیارزیادی به خطوط تولید وارد می شود اظهارداشت، با تولید کابلهای فشارقوی آبگرد درصنعتی کل کالا، ضمن استاندارد سازی صنایع وارایه تضمین و خدمات پس از فروش، همانند برای تعمیرات کابل ها نیاز مشتریان نیز مرتفع و حلقه بومی سازی گام مهمی به سمت تولید ساخت کل کوره قوی الکتریکی در داخل برداشته می شود. او از برنامه ریزی برای صادرات این محصول به کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه، مصر، عربستان و… خبرداد و در خصوص نحوه تولید کابلها نیز گفت: طراحی، مهندسی و ساخت کلیه قطعات برق فشارقوی کوره ها و فازها و پدهای نگه دارنده الکترود توسط شرکت کونکس و ساخت قطعات مسی و اتصالات مسی توسط دفتر صنعتی کل کالا(dkki) قدم به قدم صورت می گیرد.تا بتوانیم کوره ها قوس الکتریکی را باهر حجمی طراحی و در داخل تولید نمائیم.

به گفته او، تکنولوژی جوش مس به سایرفلزات، تکنولوژی خاصی است که در کشور وجود ندارد و ما با این کار آنرا بدست آورده ایم.

مدیرعامل دفتر صنعتی کل کالا تاکید کرد که در حال حاضر در کشور آلمان نیز شرکتهای بزرگ همانند SMS و زیمنس و ABB هم طراحی و ساخت این کوره های قوس را به کونکس واگذار می کنند و در ایران هم مانماینده انحصاری آن هستیم و امروز نیز با شراکت و همکاری کونکس خط فوق به بهره برداری رسیده است.

صالحی افزود: درحال حاضر فقط در صنایع فولاد ۵۲۶ کابل نصب و مورد استفاده قرارگرفته که باید طبق روشهای MIS هردو سال یکبار تعویض شوند گرچه نیمی از آنها معمولاٌ تعویض و تعمیر می شوند اما ما توان تولید ۶۰۰ کابل را داریم. این در حالی است که دفتر صنعتی کل کالا واحد تعمیرات نیز پیش بینی کرده واقدام به تعمیرات نیز می کند.

وی با اعلام این که در فازهای بعد نیز تولید۶۰۰ کابل پیش بینی شده، افزود: در فاز دوم و با ورود سایر کارخانجات فولادی به مدار تولید، میزان تولید کابل سالانه ۱۰ تا۲۰ درصد افزایش می یابد.

صالحی، وجود منابع غنی مس و تولید آن در کشور و وجود صنایع کابل سازی متعدد و پیشرفته را از جمله مزایای تولید کابلهای آبگرد در ایران دانست و اظهار امیدواری کرد که تولید کنندگان ورقها کابلهای مسی همسو با تکنولوژی و استانداردهای بالا تولید شوند.

به گفته او، ۸۵ درصد وزن کابلهای آبگرد را مس تشکیل می دهد، به همین دلیل با کاهش هزینه حمل و هزینه های گمرکی، قیمت تمام شده به نسبت به مشابه خارجی خود و با تکنولوژی مشابه حدود۱۵ تا ۲۵ درصد کمتر است.

وی اظهار امیدواری کرد که نظر به اختصاص ۳۰هکتارزمین در شهرک صنعتی ۲ دماوند و ساخت دیگر قطعات مس مورد استفاده در کورده ها نیز تولید شود.

وی افزود: میانگین قیمت هرکابل ۱۰هزاریورو (۳۰تا۴۵ میلیون تومان) است این پروژه صرفه جویی ارزی بالای ۱۰ میلیون یورویی دارد، گرچه نکته مهم از نظر ما انتقال تکنولوژی است و بنظر می رسد که مشتری نیز باید به دنبال کیفیت و ارایه خدمات درکوتاه ترین زمان ممکن باشد.

گزارش خبرنگارما حاکی است، مارتین یانس، مدیرعامل شرکت کونکس آلمان نیز درسخنانی بازار ایران را بازاری روبه رشد خواندو گفت، تولید این کابلها در ایران و یا آلمان هیچ تفاوتی ندارد و هردو از یک تکنولوژی بهره می گیرند به عبارت دیگر کیفیت کابل های ساخته شده در ایران با کابلهای تولیدی در آلمان دقیقاٌ مشابه هم است ضمن آنکه ما معتقدیم که این گونه صنایع در ایران به دلیل برخورداری از بازاری بسیارقوی جای کارزیادی دارد.

وی افزود: این کابلها در انواع مختلف آن نه فقط درصنایع فولاد و ریخته گری ها، بلکه درصنایع گالوانیزه، الکترولیزها صنایع مس و آلومینیوم، صنایع تولید و الکتروگرافیت سازی و نیروگاهها و بطور کلی هرکارخانه ای که با برق فشارقوی سرو کارداشته باشند مورد استفاده قرارمی گیرد.

مارتین یانسن در پایان بازار ایران را بازاری روبه رونق ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که این شرکت با همکاری  شرکت دفتر صنعتی کل کالا(dkki) بتوانند خدمات ارزنده ای به صنایع مختلف ایران از جمله صنعت فولاد ارایه دهند.